Tripping over me

Dålig uppdatering om livet här i London och bättre lär det inte bli nu för istället tänkte jag ge er en uppdatering om snabbesöket i den fina staden Dublin. Har inte skrivit något sen beslutet togs och biljetterna bokades men beslutet var mer än rätt!

Det har tagit många timmars sömn och flera djupa andetag för att hamna tillbaka på rätt spår och inse att man fortfarande lever. Men här är jag nu. Kvällen innan, det vill säga förra torsdagen, satte vi oss ner för att göra någon form av lös plan av resan. Ett bestämt mål var Guinness Factory och efter lite lös googlande var jag smått sugen på natur och Wicklow Mountains. Vi lyckades hitten en endags paketresa med bland annat bergen som en av destinationerna. Bokat och klart hade vi ett stopp för fredagen och hela lördagen planerad.

Hamnade nog i säng vid tolv tiden vilket resulterade i ca tre timmars sömn då vi hade avfärd från campus vid fyra-tiden. Med en lång resväg till flygplatsen och ett gäng amerikanare som behöver lite mer tid på sig när det kommer till flyg var det nödvändigt. Allt gick dock väldigt smidigt och med en bunt tur var vi på flygplatsen och kunde njuta av frukost och gratis provsmak av någon typ av alkohol... Själva flygturen gick rätt smidigt med många trötta ögon och bussen från flygplatsen stannade just utanför vårt hostel, och så var vi mitt i Dublin.

Rummet hade vi ännu inte tillgång till med tanke på att klockan fortfarande bara var runt tio-tiden. Men våra väskor kunde vi dumpa och sedan tog vi våra fötter och började traska åt en bra håll. Passerade Dublins "city center" som kanske inte var så mycket att tjoa över men många fina byggnader fick vi se och efter ett tag nådde vi fram till Trinity College. Om jag minns rätt är det byggt på 1500-talet vilket resulterar i gamla fina hus och ett av de mest imponerande biblioteken jag sett. Där hade jag kunnat stanna en evighet men vi traskade vidare för att hitta mat. Stötte på Dublins Castle och ett gäng andra hus innan vi trängde oss in på en lokal pub för mat.

Efter detta stopp hade vi vårt första fasta mål: Guinness Factory. För att vara en tjej som inte är något större fan av öl var jag inte så väldigt exalterad men jag blev positivt överraskad. Fick en intressant genomgång av hur ölen görs och turen avslutades med ett smakprov. Även där blev jag förvånad då jag till och med tyckte om ölen! Fanns lite mer utställningar och information om märket och sedan var nästa utmaning att hälla upp en öl själv för att få ett certifikat. Lägligt som jag ställde mig blev jag med ryckt i introduktionen och fick efter en genomgång hälla upp första ölen inför femton par stirrande ögon. Chockade mig själv med att servera en i princip perfekt Guinness, fick en applåd och kunde andas ut. Det och en titt i deras Gravity Bar fick avsluta turen och vi begav oss mot vårt hostel.

Kvällen bjöd på festande och en pub crawl där vi vandrade runt mellan olika lokala pubbar med live musik. Efter skratt och dansande var vi vid ett tiden trötta och hungriga så vi investerade i riktiga hamburgare innan vi begav oss hem till sängarna. Så i säng vid två tiden och uppstigning vid klockan sju igen hade vi fått oss ca åtta timmars sömn de senaste två nätterna när vi tog oss an nya äventyr.

Bussturen bar oss först till bergen medan klockan var så pass tidigt att solen bara tittade lite över bergstopparna. Beundrade utsikten, frös, andades friskt luft innan bussen rullade neråt mot lite mer värme. Vid näste stopp fick vi i oss kaffe, scones, vandrade i skog, beundrade berg och sjöar.

Bussen rullade vidare längs kusten och sista anhalten var Malahide Castle där utsidan och hela trädgården nog gav mer intryck på mig än själva insidan.

Nu blir det ett snabbt avslut för att göra middag istället. Och kanske är det lika bra att slutet av resan får sin egen stund för den blev minst sagt lite kaosartad!

Kommentarer
Postat av: Mamma

väntar på forsättningen, vad hände?

2012-11-01 @ 18:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0