Tripping over me

Dålig uppdatering om livet här i London och bättre lär det inte bli nu för istället tänkte jag ge er en uppdatering om snabbesöket i den fina staden Dublin. Har inte skrivit något sen beslutet togs och biljetterna bokades men beslutet var mer än rätt!

Det har tagit många timmars sömn och flera djupa andetag för att hamna tillbaka på rätt spår och inse att man fortfarande lever. Men här är jag nu. Kvällen innan, det vill säga förra torsdagen, satte vi oss ner för att göra någon form av lös plan av resan. Ett bestämt mål var Guinness Factory och efter lite lös googlande var jag smått sugen på natur och Wicklow Mountains. Vi lyckades hitten en endags paketresa med bland annat bergen som en av destinationerna. Bokat och klart hade vi ett stopp för fredagen och hela lördagen planerad.

Hamnade nog i säng vid tolv tiden vilket resulterade i ca tre timmars sömn då vi hade avfärd från campus vid fyra-tiden. Med en lång resväg till flygplatsen och ett gäng amerikanare som behöver lite mer tid på sig när det kommer till flyg var det nödvändigt. Allt gick dock väldigt smidigt och med en bunt tur var vi på flygplatsen och kunde njuta av frukost och gratis provsmak av någon typ av alkohol... Själva flygturen gick rätt smidigt med många trötta ögon och bussen från flygplatsen stannade just utanför vårt hostel, och så var vi mitt i Dublin.

Rummet hade vi ännu inte tillgång till med tanke på att klockan fortfarande bara var runt tio-tiden. Men våra väskor kunde vi dumpa och sedan tog vi våra fötter och började traska åt en bra håll. Passerade Dublins "city center" som kanske inte var så mycket att tjoa över men många fina byggnader fick vi se och efter ett tag nådde vi fram till Trinity College. Om jag minns rätt är det byggt på 1500-talet vilket resulterar i gamla fina hus och ett av de mest imponerande biblioteken jag sett. Där hade jag kunnat stanna en evighet men vi traskade vidare för att hitta mat. Stötte på Dublins Castle och ett gäng andra hus innan vi trängde oss in på en lokal pub för mat.

Efter detta stopp hade vi vårt första fasta mål: Guinness Factory. För att vara en tjej som inte är något större fan av öl var jag inte så väldigt exalterad men jag blev positivt överraskad. Fick en intressant genomgång av hur ölen görs och turen avslutades med ett smakprov. Även där blev jag förvånad då jag till och med tyckte om ölen! Fanns lite mer utställningar och information om märket och sedan var nästa utmaning att hälla upp en öl själv för att få ett certifikat. Lägligt som jag ställde mig blev jag med ryckt i introduktionen och fick efter en genomgång hälla upp första ölen inför femton par stirrande ögon. Chockade mig själv med att servera en i princip perfekt Guinness, fick en applåd och kunde andas ut. Det och en titt i deras Gravity Bar fick avsluta turen och vi begav oss mot vårt hostel.

Kvällen bjöd på festande och en pub crawl där vi vandrade runt mellan olika lokala pubbar med live musik. Efter skratt och dansande var vi vid ett tiden trötta och hungriga så vi investerade i riktiga hamburgare innan vi begav oss hem till sängarna. Så i säng vid två tiden och uppstigning vid klockan sju igen hade vi fått oss ca åtta timmars sömn de senaste två nätterna när vi tog oss an nya äventyr.

Bussturen bar oss först till bergen medan klockan var så pass tidigt att solen bara tittade lite över bergstopparna. Beundrade utsikten, frös, andades friskt luft innan bussen rullade neråt mot lite mer värme. Vid näste stopp fick vi i oss kaffe, scones, vandrade i skog, beundrade berg och sjöar.

Bussen rullade vidare längs kusten och sista anhalten var Malahide Castle där utsidan och hela trädgården nog gav mer intryck på mig än själva insidan.

Nu blir det ett snabbt avslut för att göra middag istället. Och kanske är det lika bra att slutet av resan får sin egen stund för den blev minst sagt lite kaosartad!

Dublin

Jag har nog aldrig varit den spontana typen vilket ibland känts lite tråkigt även om det säkert har sina fördelar. Ikväll blev det dock lite ändring på det. Fick frågan om jag ville haka med på en weekend till Dublin om två veckor och efter fem minuters funderande och några ytterligare minuter senare var flygbiljetter bokade. Och nu även ett hostel.

Vad mer har man att förlora förutom pengar, och de är väl snarare en investering i att ha ett äventyr!

Tvättning pågår

Om det kostar 2.2£ för att tvätta en maskin med tvätt, då undviker man göra att lägga ytterligare 1£ på torktumlaren! Och då kan resultatet lätt se ut så här..

Jag är min egen kock

Nu måste jag vara lite stolt och säga så här att det är förbaskat bra att jag både gillar att laga mat och faktiskt är bra på det. Att kunna köpa hem ett gäng billiga och hållbara ingredienser och sedan faktiskt kunna koka ihop något riktigt gott av det hela är en bra egenskap. Har fått komplimanger flera gånger när det kommer till matlagning och det gör en bara ännu mer motiverad. Att jag sedan gillar mat kan ju också vara en förklaring till att jag inte bara tänker trycka i mig en smörgås till middag. Visst kan alla ha sådana dagar men jag trivs när dagarna av riktig mat dominerar.

Jag har dessutom redan satt mitt spår som matälskaren här i korridoren då jag spenderar en del tid tydligen om att prata om mat. Och det enda jag än så länge lärt folk att säga på svenska är 'Jag älskar mat' och 'Jag är hungrig'. Vad mer behöver man kunna?

Det finns dock inget som säger att det inte är lika roligt att pröva nya rätter på restaurang eller pröva på en matbit på ett gatuhörn!

Mer träning

Mycket prat om träning blir det men jag och en av mina flatmates konstaterade just att förra veckans sju dagar bestod av sju stycken träningspass. Lördagen var dock en vilodag men pga att vi prövade på både yoga och bollywood dance på samma kväll slutade vi på sju pass ändå. För mycket tid någon?

Denna morgon vaknade jag även med ett aerobicspass kl 7.30. Skönt sätt att vakna på men själva träningsformen var inte riktigt min grej. Att studsa upp-och-ner med höga knän motiverade mig inte riktigt men ett bra träningspass var det ändå. Snart ska vi pröva på Dance for fitness och jag lär se lika klumpig ut som på de tidigare danspassen vi prövat men så länge man har ett leende på läpparna går det framåt! Eller som pilatesinstruktören säger "If you don't know what you're doing, just look good doing it".

Men vi hinner med annat än träning också! Lördagkväll/natt spenderade vi med att vandra runt i London city. Jag bidrog med idén då jag ville se bland annat London Eye och Big Ben i mörkret. Slumpen tog oss även till en übermysig uteservering och sedan strosade vi på Londons gator som var fullsmockade med folk redo för att festa.